انجام معاینات تخصصی و تجویز لنز مینی اسکلرال و فول اسکلرال

    

چگونگی درمان تورم پلک بالای چشم

چگونگی درمان تورم پلک بالای چشم

چگونگی درمان تورم پلک بالای چشم

تورم ناگهانی پلک بالای چشم یک بیماری شایع چشمی است که در اثر بیماری هایی مثل گل مزه و بلفاریت رخ می دهد. از نشانه های آن می توان به تورم، قرمزی، تحریک و خارش پلک می باشد. درمان تورم ناگهانی پلک بالای چشم به راحتی درمان می شود و امکان آسیب رساندن به چشم و اختلال در بینایی وجود ندارد و فقط در ظاهر فرد تغییر ایجاد می کند‌. در این مقاله به درمان تورم ناگهانی پلک بالای چشم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تورم ناگهانی پلک بالای چشم

این بیماری چشمی در اثر بیماری های چشمی چون گل مژه و بلفاریت رخ می دهد و پلک را دچار التهاب، قرمزی می کند و همچنین تحریک چشم و خارش را نیز ایجاد خواهد نمود. امکان ایجاد پوسته همانند شوره نیز بر روی مژه ها ایجاد می کند. این بیماری مسری نیست و مشکلی در بینایی ایجاد نمی کند و فقط در ظاهر التهاب پلک چشم نمایان است. درمان تورم ناگهانی پلک بالای چشم نیز به این صورت است که در ابتدا باید رشد انگل های دمودکس را کاهش داد تا درمان انجام شود.

بیماری هایی که منجر به بروز التهاب ناگهانی پلک بالای چشم می شوند عبارتند از:

گل مژه

گل مژه از بیماری های عفونی است که روی پلک چشم یا غدد چربی رخ می دهد و از نشانه های آن می توان به قرمزی، تورم و افتادگی پلک اشاره کرد. این بیماری در اثر اختلال در عملکرد غدد چربی لبه پلک و ترشح بیش از حد چربی در این ناحیه ایجاد می شود. البته مالیدن دست های آلوده به چشم، پاک نکردن آرایش چشم نیز منجر به بروز این بیماری چشمی می شوند. این دلایل باعث تکثیر بیش از اندازه دمودکس می شود که باکتری های استرپتوکوکی و استافیلوکوکوس در آن وجود دارد و تورم ناگهانی پلک بالای چشم را ایجاد می کنند.

بیماری بلفاریت

بلفاریت نیز در اثر التهاب پلک و فولیکول های مژه ایجاد می شود. این التهابات در پلک، مژه و یا غدد چربی میبومین (که ترشحات آن حرکت پلک را آسان می کنند) رخ می دهد. بلفاریت بیشتری در افرادی که بیماری هایی چون روزاسه، سوره دارند و یا پوست آنها چرب است بیشتر رخ می دهد. همچنین طبق تحقیقات به عمل آمده افرادی که دچار آلرژی های غیر معمول یا واکنش های سیستم ایمنی التهاب زا می شوند بیشتر در معرض بلفاریت قرار دارند.

دمودکس ها موجب آسیب مستقیم  و افزایش حساسیت بدن در برابری بیماری می شود و در نتیجه بلفاریت را ایجاد می کنند. دمودکس ها از سلول های اپیتلیال فولیکول مو تغذیه می کنند و با تخریب فولیکول های مو، مژه های بدفرم ایجاد می نمایند. حرکت دمودکس ها نیز موجب بروز شوره استوانه ای خواهد شد. در بیماری بلفاریت باید تلاش شود تا تراکم بالای دمودکس ها کاهش یابد و برای درمان تورم ناگهانی پلک بالای چشم و درمان بلفاریت این نکته بسیار مهم می باشد.

علائم بیماری تورم ناگهانی پلک بالای چشم

در ابتدا برای درمان تورم ناگهانی پلک بالای چشم باید علائم آن را شناخت. از جمله علائم و نشانه های تورم پلک بالای چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

خارش چشم

سوزش چشم

ریزش اشک

احساس جسم خارجی در چشم

پوسته پوسته شدن(ردی مژه ها و در گوشه چشم یا روی پلک)

خشکی و قرمزی لبه های پلک

عوارض تورم ناگهانی پلک بالای چشم

بیماری های چشمی نیز همانند بیماری های دیگر ممکن است عوارضی داشته باشند و از عوارض تورم ناگهانی پلک بالای چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ریزش مژه یا رشد غیر عادی مژه ها

مشگلات پوست پلک چشم مثل لکه دار شدن آن و یا چرخش لبه های پلک به سمت داخل یا خارج

اشک ریزی بیش از حد یا خشکی چشم ها

دشواری استفاده از لنزهای تماسی

گل مژه

شالازیون مکرر

ورم ملتحمه و آسیب دیدن قرنیه

چگونگی درمان تورم پلک بالای چشم

درمان تورم ناگهانی پلک بالای چشم

برای درمان این عارضه چشمی بهتر است در ابتدا پلک ها را با شامپو مخصوص شستشو دهید. این کار را روزانه حداقل دوبار باید انجام داد. همچنین استفاده از کمپرس گرم و ماساژ پلک ها نیز توصیه می شود تا درد و سوزش آن تسکین پیدا کند. در صورتی که بعد از چند روز التهاب درمان نشد به پزشک مراجعه کنید تا برای شما دارو تجویز کند که عبارتند از:

داروهایی برای کنترل التهاب

قطره ها و پماد های چشمی استروئیدی به کاهش التهابات چشمی کمک می کنند. همچنین پزشک ممکن است برای مشکل شما آنتی بیوتیک نیز در کنار داروهای ضد التهابی تجویز نماید.

داروهای تاثیر گذار بر سیستم ایمنی

داروهای تاثیر گذار بر سیستم ایمنی همانند سیکلوسپورین موضعی(رستازیس)که یک مهار کننده کلسینورین می باشد در کاهش التهاب ناگهانی پلک بالای چشم مناسب هستند.

درمان اختلالات زمینه ای

بیماری های بلفاریت ناشی از درماتیت سبورئیک، روزاسه و … اینگونه درمان خواهند شد.

درمان کنترل تراکم و جمعیت انگل دمودکس

محصولات ضد دمودکس کمک می کنند تا انگل های دمودکس در کنار چشم به راحتی از بین بروند و به درمان التهاب ناگهانی پلک بالای چشم کمک می کنند.

نکات مهم

در هنگام درمان التهاب ناگهانی پلک بالای چشم نباید از کرم های چشم معمول استفاده نمایید. در صورت تمایل به استفاده هم بهتر است از کرم های دور چشم ضد دمودکس استفاده نمود. این کرم در کنار خواص روشن کنندگی، ضد چروک و مرطوب کنندگی که دارد ضد انگل نیز می باشد از بروز التهاب ناگهانی پلک جلوگیری می نماید.

محلول پوست دمودکسیلیندر نیز برای التهاب لبه پلک و درمان بلفاریت چشمی مناسب می باشد. در این محلول از عصاره درخت چای استفاده شده است که دارای خاصیت آنتی باکتریال می باشد که ضد انگل می باشد و برای درمان این عارضه چشمی عالی عمل می کند.

در صورتی که التهاب چشمی شما درمان نشود در دراز مدت مشکلاتی چون ضخیم شدن لبه های پلک، متسع شدن مویرگ ها، رشد معکوس مژه ها به طرف داخل چشم، ریزش مژه ها، برگشتن پلک به طرف خارج و یا حتی برگشتن پلک را ایجاد می کند. در صورتی که التهاب ناگهانی پلک بالای چشم وخیم باشد مشکلاتی در ملتحمه و قرنیه ایجاد می نماید.

جمع بندی نهایی

التهاب ناگهانی پلک بالای چشم بیماری چشمی است که در صورت عفونت چشمی رخ می دهد و انگل دمودکس موجب تشدید زیاد آن می شود. این التهاب در اثر بیماری هایی چون گل مژه و بلفاریت ممکن است رخ دهد و با درمان های دارویی و … می توان به درمان التهاب ناگهانی پلک بالای چشم پرداخت. از جمله علائم این التهاب پلک می توان به خارش و سوزش چشم، ریزش اشک، احساس جسم خارجی در چشم، خشکی و قرمزی لبه های پلک اشاره داشت. همچنین برای درمان التهاب پلک بالای چشم در ابتدا باید چشم ها را با شامپو مخصوص شستشو دهید و از کمپرس گرم استفاده نمایید و در صورتی درمان صورت نگرفت با مراجعه به پزشک از داروهای کنترل التهاب، داروهای تاثیر گذار بر سیستم ایمنی، داروهای کنترل تراکم انگل دمودکس و … اشاره کرد.

در صورتی که این مشکل درمان نشود ممکن است مشکلاتی چون ضخیم شدن لبه های پلک، متسع شدن مویرگ ها، رشد معکوس مژه و … پدیدار شود که مراتب درمان را سخت تر می کند.

برای درمان مشکلاتی چشمی برای جلوگیری از شدید تر شدن بیماری باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا درمان در کوتاهترین زمان صورت گیرد. برای درمان مشکلات چشمی خود می توانید به مرکز تخصصی قوزقرنیه پرتو مراجعه نمایید. در این مرکز تمامی عمل های جراحی لیزری نظیر لازک، لیزیک و …‌ انجام می شود و همچنین می توانید لنزهای اسکلرال، لنزهای سافت و … را از این مرکز تهیه نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

تماس با ما