انجام معاینات تخصصی و تجویز لنز مینی اسکلرال و فول اسکلرال

    

مراقبت از لنز اسکلرال

مراقبت از لنز اسکلرال

مراقبت از لنز اسکلرال

لنزهای اسکلرال یک نوع از لنزهای RGP (Rigid Gas Permeable) می باشند که برای شرایطی همچون تخریب قرنیه حاشیه ای شفاف و قوز قرنیه استفاده می گردد. با این اوصاف، مراقبت نمودن به صورت نادرست از لنزها و همچنین محلول های تماسی اسکلرال امکان ایجاد خطر ابتلا به چشم و همچنین زخم قرنیه را افزایش خواهد دهد. ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با مراقبت از لنز اسکلرال صحبت نماییم و ببینیم به چه صورت می توان از لنزهای اسکلرال محافظت نمود. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

از عوامل خطرساز به منظور مقابله با چشم می توان به: تمیز نمودن و ضد عفونی نادرست لنز، بهداشتی ضعیف و کشیدن سیگار اشاره داشت. پیروی از رژیم بهداشتی که پزشک، همراه با مراقبت های منظمی که توصیه می نماید، این خطر را به حداقل می رساند.

همیشه قبل از دست زدن، قرار دادن یا برداشتن لنز، دست های خود را با یک شوینده و ضد عفونی کننده به طور کاملاً صحیح بشویید و تمیز نمایید. پس از آن یک حوله تمیز بدون پرز را برداشته و دست های خود را با آن خشک نمایید. اطمینان پیدا کنید که تمام قسمت های دست من جمله بین انگشتان خود را تمیز کرده و کاملا خشک نموده اید.

قبل از استفاده لنزها آنها را از نظر خراش، تراشه یا ترک بررسی نمایید چرا که این لنزها می توانند سطحی را برای رشد باکتری‌ها فراهم سازند.

نحوه استفاده از لنزهای اسکلرال

قبل از اینکه بخواهیم به مراقبت از لنز اسکلرال بپردازیم بد نیست ببینیم نحوه قرار گرفتن لنز بر روی چشم به چه صورت می باشد. با ما همچنان همراه باشید.

مرحله اول

لنزها را از داخل محفظه محلول تمیز خارج نموده و با سالین شستشو دهید. در صورتی که از محلول پراکسید هیدروژن استفاده می گردد، حداقل زمان خیساندن 6 ساعت برای خنثی نمودن اسید به نمک مورد احتیاج می باشد.

مرحله دوم

کاسه لنز را با کمک قطره چشم روان کننده یا محلول نمکی پر نمایید. در صورتی که از روش سه پایه استفاده می نمایید، لنز را روی انگشت اشاره، انگشت وسط و شصت قرار دهید. همچنین در صورتی که از ابزار مکش استفاده می نمایید، لنز را روی نوک ابزار مکش اسکلرال قرار دهید. مطمئن گردید که به صورت افقی رو به پایین می باشید و نگاه شما به یک آینه صاف است. حال با دست غالب خود را به اطراف ببرید، پلک بالا را بالا ببرید و از میانی غیر غالب خود را برای باز نگاه داشتن پلک پایین استفاده نمایید. با کمک آینه، لنز را روی چشم خود قرار دهید. به منظور جلوگیری از سردرگمی، ایده خوبی می باشد که همیشه ابتدا لنز مناسب را وارد نمایید.

مرحله سوم

اگر لنز شما افتاد، از محلول نمکی به منظور پاک نمودن لنز استفاده نمایید. لنز را در کف دست خود قرار داده و به مدت 5 ثانیه آن را کاملاً بشویید.

مرحله چهارم 

محفظه لنز خود را خشک نموده و با دستمال پاک نمایید. در هنگام استفاده از لنز، درب کیس را باز گذاشته تا در هوای باز خشک گردد.

در صورتی که لنز به درستی روی چشم قرار نگرفته باشد یا جسم خارجی همچون مژه یا رنگدانه آرایشی زیر لنز گیر نموده باشد، امکان دارد کمی احساس ناراحتی نمایید. 

خارج نمودن لنز 

با کمک انگشتان وسط خود، پلک ها را بازتر از قطر لنز باز نمایید.

به لبه های پلک فشار وارد نموده تا پلک های خود را زیر لنز حرکت دهید و آن را از چشم خارج نمایید.

روش سه پایه برای نصب لنز به چشم

اگر برای شما مشکل است که با دست لنز را به چشم خود وارد نمایید می توانید از روش سه پایه برای اتصال لنز به چشم خود استفاده کنید. 

با انگشتان وسط خود، پلک ها را بازتر از قطر لنز باز نمایید.

با ابزار مکنده بین انگشت شصت و اشاره، ساکشن کاپ را باید تراز نمایید که در جلو و موازی با لنز قرار داشته باشد. 

زمانی که ساکشن کاپ لنز را لمس نمود ابزار را فشار داده و به آرامی به سمت داخل فشار دهید تا لنز به آن بچسبد. سپس لنز را به آرامی از چشم خارج نمایید و با احتیاط از روی مکنده بردارید و در ظرف مخصوص خود قرار دهید.

مراقبت از لنز اسکلرال

پاک کننده پراکسید ( AO Sept با Hydraglyde )

این محلول های نام برده شده با غوطه ور شدن و استریل نمودن لنزهای تماسی شما در پراکسید هیدروژن 3 درصد عمل می نمایند. در طول دوره 6 ساعت، کاتالیزور موجود در کیس، پراکسید هیدروژن را به گاز و آب تبدیل می نماید. این محلول تمیزکننده این مزایا را دارد زمانی که لنزهای شما از کیس خارج می گردند، احتیاجی به آبکشی نداشته باشند، چرا که فقط در آب استریل و نگهداری پوشیده نمی گردند. همچنین به طور کلی آنها احتیاجی به مرحله مالش نخواهند داشت، که به این صورت خطر شکستگی کاهش پیدا می کند. این کیس را می توان در صورت عدم استفاده در هوای آزاد خشک نمود و باید با هر بطری محلول جدید جایگزین گردد.

 AO Sept Now Hydraglyde را اضافه می نماید، موادی که با چشم تماس می گیرند برای چشم شما مشکلی ایجاد نخواهند کرد و برای بیماران صلبیه با ساعات طولانی در روز مفیدتر می نماید.

برای تمیز نمودن لنزهای خود، قاب را تا خطی که وجود دارد پر نمایید، لنزهای خود را در محفظه مناسب قرار دهید. پس از آن محفظه را با مایع پر نموده و درب آن را پیچ نمایید تا مایع از محفظه خارج نگردد.

هنگام انتقال و حمل و نقل کیس مراقب باشید. چرا که گاهی اوقات گاز کوچک آزاد کننده امکان دارد نشتی داشته باشد.

بایستی مراقب باشید که پراکسید خنثی به چشم شما وارد نشود چرا که باعث سوزش دردناک می گردد. اگر این اتفاق افتاد، آن را کاملاً با آب شستشو دهید و اگر ادامه یافت یا بینایی را تحت تأثیر قرار داد، با آپتومتریست خود تماس حاصل فرمایید. 

مراقبت از لنز اسکلرال

راه حل های چند منظوره برای مراقبت از لنز اسکلرال ( Menicare و Boston Simplus)

برای تمیز نمودن: چند قطره از محلول لنز تماسی چند منظوره را بر روی کف دست و لنز ریخته، پس از آن با انگشت خود به مدت حداقل 10 ثانیه در هر طرف مالش دهید. سطح پشتی (مقعر) بهتر می باشد با حرکت دادن انگشت شصت خود روی سطح تمیز گردد. 

این مرحله موادی را که در حین سایش روی لنز رسوب می نمایند را، حذف می‌ نماید. در حالی که لنزهای Ortho-K قوی می باشند، با تکنیک نادرست یا نیروی زیاد امکان دارد بشکنند.

به منظور حالت دادن و ضدعفونی نمودن: لنز را در محلول تازه در محفظه لنز خود قرار داده، مطمئن گردید که لنز کاملاً زیر آب باشد. در این مرحله میکروب های موجود بر روی لنز شما از بین می رود و سطح لنز را برای ماندن در تمام مدت آماده می نماید. 

لنزهای خود را در کمتر از مدت 4 ساعت در این محلول نگهداری نمایید تا تمیز کردن کامل گردد. به هیچ وجه لنزهای خود را در آب لوله کشی شستشو ندهید، چرا که میکرو ارگانیسم ها بسیار هستند و می توانند باعث ایجاد تأثیر در چشم شما گردند.

حذف پرورش دهنده (پروژه)

برای تمیز نمودن و حفظ لنزهای خود از پاک کننده هایی همچون Menicon Progent استفاده نمایید. لنزها را در گیره های محافظ لنز قرار دهید. ویال A و B را با چرخاندن درپوش باز نمایید و محتویات آن را در محفظه لنز وارد نمایید. درب را عوض نموده و سفت نمایید. لنزها را به مدت 30 دقیقه در محلول قرار داده، سپس آن را بردارید و با آب نمک به طور کامل بشویید. اکنون می توانید لنزها را بپوشید یا در پاک کننده روزانه خود خیس نمایید. (لطفاً توجه داشته باشید که این محصول امکان دارد در همه افراد قابل استفاده نباشد، پس قبل از استفاده با پزشک خود مشورت نمایید).

خطر شکستگی

لنزهای اسکلرال از یک پلیمر قوی تهیه گردیده است که در شرایط پوشیدن معمولی در برابر آسیب مقاوم می باشند. این موضوع بسیار نادر است که عدسی بخواهد در چشم بشکند، مگر اینکه چیزی به چشم برخورد کرده باشد، یا تکنیک برداشتن شما نادرست و یا خیلی قوی بوده باشد. محلول هایی که برای تمیز نمودن لنزهای خود استفاده می نمایید آنها را تخریب یا ضعیف نمی‌کنند. حتی پاک کننده عمیق ۲ هفته‌ای Progent. با این اوصاف، در صورت استفاده نادرست، باز هم امکان دارد بشکنند. ترفندهایی وجود دارد که می توانید با آموزش و یادگیری آنها این مشکل را به حداقل برسانید.

از عاداتی که امکان دارد باعث شود تا لنز بشکند می توان به این موارد اشاره داشت:

فشار روی لنز: در صورتی که لنز روی یک آینه یا سطح صاف قرار گرفته باشد. به آرامی آن را به لبه سطح لغزانیده یا اینکه از یک ابزار مکنده به منظور جدا نمودن آن از سطح استفاده نمایید.

عدسی را خیلی محکم از ابزار مکش خارج نمایید. به جای آن لنز را از نقطه مکش خارج کنید.

مجبور نمودن لنز به خم شدن بیش از حد در حین تمیز نمودن: مقداری نیروی اصطکاک برای تمیز کردن لنز اسکلرال با کمک محلول تمیز کننده مورد نیاز می باشد، اما نه از حد بگذرد. مقاومت سطح پوست شما برای تمیز نمودن لنز کافی می باشد. اگر نیروی بسیاری به دو طرف عدسی اسکلرال وارد گردد، عدسی خم شده و در نهایت می شکند.

مراقبت از لنز اسکلرال

بدون مشورت کردن با اپتومتریست، روال یا محلول هایی را که توصیه نموده اند را تغییر ندهید. محلول های دیگر امکان دارد با چشم ها و لنزهای شما سازگاری نداشته باشند و باعث گردند ناراحتی یا واکنش‌های آلرژیک ایجاد گردد.

همچنین محلول ها را به هیچ عنوان گرم نکنید.

استفاده نمودن از محلول های پاک کننده نامرغوب درست است که باعث  صرفه‌جویی می شود اما می توانند لنز را به یک لنز ناکارآمد، عفونی و خطرناک برای چشم تبدیل نماید. پس برای مراقبت از لنز اسکلرال یک محلول مرغوب تهیه کنید.

هرگز لنز اسکلرال خود را با محلول لنزهای تماسی نرم نگهداری یا تمیز نکنید. این محصولات به روشی متفاوت از محلول های لنز اسکلرال عمل خواهند نمود و نمی توانند لنزهای اسکلرال شما را تمیز و حالت دهنده نمایند.

به منظور جلوگیری از مصرف میکروبی، هر بار که یک بطری جدید پاک کننده لنز را استفاده نمودید، قاب لنز تماسی را تعویض نمایید.

به منظور جلوگیری از مصرف، نوک بطری های محلول را لمس نمایید و پس از استفاده هم درپوش ها را تعویض نمایید.

در صورتی که چشمان شما پس از چند ساعت استفاده از لنز اسکلرال دچار درد شد، با کلینیک چشم خود یا بیمارستان تماس حاصل نموده و مشکل را بررسی کنید.

همچنین اگر متوجه بریدگی یا خراش و یا لنز را اشتباه در چشم خود قرار داده اید، برای تعویض نمودن آن با اپتومتریست خود تماس حاصل فرمایید.

در چه زمانی از لنز اسکلرال استفاده نکنیم؟

در موارد زیر از لنزهای نفوذ پذیر گاز اسکلرال بهتر است استفاده نگردد:

هر گونه آسیب، بیماری یا ناهنجاری چشمی که قرنیه، ملتحمه یا پلک ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نارسایی شدید اشک یا خشکی چشم

هیپواستزی قرنیه (کاهش قرنیه)

هر بیماری سیستمیک که امکان دارد چشم را درگیر نماید یا با استفاده نمودن از لنزهای تماسی تشدید گردد

واکنش های آلرژیک به سطح چشمی یا آدنکس که امکان دارد با استفاده از لنزهای تماسی یا استفاده از محلول های لنز ایجاد گردد یا اغراق آمیز باشد.

آلرژی به هر عنصری همچون پراکسید و هیدروگلاید در محلول توصیه می گردد.

هر گونه عامل فعال قرنیه (باکتریایی، قارچی یا ویروسی)

چشم های قرمز یا حرکت شده: به یاد داشته باشید، چشم شما باید: خوب به نظر برسد ، احساس خوبی داشته باشید، خوب ببینید و اگر شک داشتید، آنها را خارج سازید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

تماس با ما