انجام معاینات تخصصی و تجویز لنز مینی اسکلرال و فول اسکلرال

    

عمل چشم / انواع عمل چشم

عمل چشم

عمل چشم / انواع عمل چشم

چشم ها در زیبایی افراد نقش مهمی دارند و همچنین سلامت آنها بسیار مهم و حیاتی است. چشم ها عضو حساس بدن هستند که در صورت مراقبت نکردن ممکن است دچار اختلالات و مشکلات بینایی شویم و در نتیجه نیازمند عینک های طبی، لنزهای تماسی طبی و یا حتی جراحی و عمل چشم باشیم. عمل های چشمی در دو نوع زیبایی و درمان صورت می گیرند و بعضی از جراحی ها نیز وجود دارند که هم جنبه درمانی و هم جنبه زیبایی دارند مانند بلفاروپلاستی پلک.

در این مقاله به انواع عمل‌های جراحی چشم خواهیم پرداخت و در مورد هرکدام به صورت مفصل توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

عمل چشم برای هدف های مختلفی رخ می دهد و برخی از عمل ها مثل عمل لیزیک آسان شناخته شده و برخی مانند عمل پیوند قرنیه سخت و دشوار می باشد. در سال‌های اخیر پزشکان به اطلاعات زیادی در زمینه علم دست پیدا کرده اند و می توانند عیوب ظاهری و عیوب انکساری چشم را در زمانی کوتاه به بهترین نحو انجام دهند. در گذشته فقط استفاده از عینک برای رفع عیوب چشم تجویز می شد ولی امروزه عمل های چشمی و همچنین استفاده از لنزهای تماسی به افراد کمک می کند تا در زمان کوتاه عیوب انکساری چشم خود را برطرف نمایند.

عمل چشم
عمل چشم

مشکلات چشمی

عیوب انکساری چشم

برای دیدن اجسام، اشیا، جانداران و … باید بازتاب نور انجام شود. به این صورت که نور جسم به چشم ما می خورد و پرتو نور در چند نقطه شکسته شده و سپس تصویر جسم بر روی شبکیه می افتد. در صورتی که شکست نور به صورت کامل رخ ندهد امکان تار دیدن اجسام وجود دارد. به مشکلاتی همچون نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم و پیر چشمی عیوب انکساری چشم می گویند.

نزدیک بینی

در این اختلال بینایی اشیا و اجسام نزدیک به خوبی دیده می شوند ولی اجسام دور در هاله ای قرار دارند و به صورت تار دیده می شوند. این عیب در دوران نوجوانی که چشم ها در حال رشد هستند نمود پیدا می کنند. افرادی که به نزدیک بینی دچار می شوند ممکن است دچار جداشدگی شبکیه و گلوکوم شوند.

دوربینی

در این اختلال برعکس اختلال نزدیک بینی، اجسام دور واضح و شفاف هستند در صورتی که اجسام نزدیک به وضوح قابل مشاهده نمی باشند.

آستیگماتیسم

تاری دید و آستیگماتیسم از عیوب انکساری چشم می باشد که دیدتاری را ایجاد می کند و قرنیه دچار نقص خواهد بود.

پیرچشمی

بعد از چهل سالگی پیرچشمی در چشم ها رخ می دهد. به صورتی که لنز طبیعی چشم انعطافی نخواهد داشت و در هنگام مطالعه کردن و نزدیک بینی فرد دچار مشکل خواهد شد.

این اختلالات توسط عینک های طبی به راحتی درمان می شوند اما مشکلات دیگری نیز دارند که بهتر است از آنها استفاده نشود و از عمل چشم برای دید بهتر بهره برد.

انواع عمل چشم

عمل چشم در انواع مختلفی صورت می گیرد و در این مقاله به چند نمونه از عمل‌های پرطرفدار اشاره خواهیم داشت‌.

عمل چشم لیزیک

این عمل جزو محبوب ترین عمل‌های چشمی است که توسط لیزر انجام می شود و قرنیه چشم را بریده و عیوب را برطرف می سازد.برای افرادی که از عینک یا لنزهای طبی استفاده می کنند این عمل مناسب است.

نزدیک بینی، دوربینی و آستیگمات بت این روش درمان می شود. در افرادی که قرنیه چشم آن ها بزرگ یا کوچک می شوند با استفاده از عمل لیزیک قرنیه برش داده شده و به حالت قبل باز می گردد.

البته این عمل جراحی ممکن است در برخی افراد عوارضی چون: خشکی چشم، دوبینی و شب کوری و آستیگماتیسم را ایجاد کند‌.

عمل چشم لازک

عمل لازک نیز در دسته عمل های لیزری قرار دارد که مزیت بیشتری از عمل لیزیک دارد و آن کاهش خشکی چشم می باشد. افراد دوربین، نزدیک بین و آستیگماتیسم می توانند از این عمل بهره ببرند. از تفاوت های عمل چشم لازک با عمل لیزیک باید به طولانی مدت بودن زمان عمل و همچنین درد و ناراحتی بیشتر آن نسبت به عمل لیزیک اشاره کرد.

از عوارض این عمل چشم می توان به کاهش دید در نور کم، احساس ایجاد جسم خارجی در چشم، طولانی بودن دوره نقاهت و تار شدن دید (کوتاه مدت) اشاره کرد.

اپی لازک

عمل چشم اپی لازک نیز همانند لازک و لیزیک می باشد و تفاوت آن در فلپ ایجاد شده می باشد. برش انجام شده در این عمل بسیار نازک است و با یک تیغه پلاستیکی صورت می گیرد‌ و زمام نقاهت آن نیز طولانی نمی باشد‌. افرادی که شغل های پرخطری دارند بهتر است از این عمل استفاده کنند. احساس درد و ناراحتی کم، تاری دید  به مدت ۳ تا ۶ ماه از معایب عمل اپی لازک می باشد.

عمل چشم PRK

فوتوریفرکتیو کراتکتومی که به آن PRK نیز گفته می شود برای اصلاح دید صورت می گیرد. این عمل سرپایی است و با استفاده از تراشیدن قرنیه درمان صورت می گیرد. در این عمل فلپ قرنیه برش داده نمی شود و برای قرنیه های نازک مناسب است. از جمله معایب انجام عمل PRK احتمال اسکار بر روی قرنیه وجود دارد، درد و آبریزش بسیار زیاد است، احتمال بروز عفونت‌ وجود دارد، چشم ها به نور حساس می شوند.

فمتولیزیک

فمتولیزیک نیز نوعی از عمل جراحی چشم توسط لیزر می باشد که برای عیوب انکساری چشم صورت می گیرد. در این عمل در ابتدا فلپ از روی چشم برداشته و با لیزر به صورت دقیق قرنیه برش داده می شود. سپس فلپ بر روی جای قبل خود باز می گردد‌.

این عمل برای دید بهتر در شب کاربرد دارد و درد کمتری نیز از دیگه‌ای عمل های لیزری دارد. از مشکلات این عمل می توان به احتمال بازگشت مشکل چشمی و هزینه بالا آن اشاره داشت.

عمل چشم ALK

برای افرادی که دچار نزدیک بینی شدید یا دوربینی خفیف هستند، پزشک این عمل را تجویز می کند. این عمل یک ساعته با بی حسی موضعی انجام می گیرد و در ابتدا فلپ برداشته می‌شود و بعد از تراشیدن قرنیه فلپ دوباره برگردانده می شود‌. از جمله معایب این عمل امکان استفاده نکردن از لنز چشمی، عفونت چشم و احتمال اسکار بر روی قرنیه می باشد.

عمل پیوند قرنیه

در عمل پیوند قرنیه دیگری جایگزین قرنیه فعلی شما می شود‌. قرنیه توسط بانک چشم آورده و پزشک جراح با برداشتن قرنیه ای که کدر، ملتهب و یا ناصاف باشد و جایگزین کردن قرنیه جدید این عمل را انجام می دهد.

بلفاروپلاستی چشم

عمل بلفاروپلاستی یک عمل زیبایی و درمانی است که برای رفع افتادگی پلک این عمل صورت می گیرد. به این صورت که پوست اضافه پلک برداشته می شود و از حالت افتاده خارج می گردد.

عمل پف زیر چشم

پازیریک چشم ممکن است در اثر کم کاری تیروئید یا عوامل دیگر رخ دهد. برای رفع پف چشم می توان از عمل های زیبایی می توان استفاده کرد. در این عمل چشم، برش هایی در زیر چشم ایجاد می شود و بالشتک های چربی خارج می شود و پف زیر چشم برطرف خواهد شد‌.

قیمت عمل های جراحی

این عمل های جراحی قیمت‌های متفاوتی دارند و نسبت به کاربردی که دارند قیمت ها نیز متغیر است‌. در انجام عمل جراحی باید توجه داشته باشید که در مرکز تخصصی حتما صورت گیرد و به مکان هایی که فاقد اعتبار هستند مراجعه نکنید.

مرکز تخصصی لنز پرتو از مراکز معتبر در سطح شهر تهران می باشد که برای افرادی که باید عمل چشم انجام دهند یا برای رفع اختلال بینایی خود به لنزهای سافت، اسکلرال، سخت و ‌… احتیاج دارند مناسب است‌. در این مرکز می توانید مشاوره دریافت کنید و طبق گفته های مشاور برای مشکل خود راه درمانی مناسب انتخاب نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

تماس با ما