انجام معاینات تخصصی و تجویز لنز مینی اسکلرال و فول اسکلرال

    

پارگی قرنیه چشم چگونه اتفاق می افتد؟

پارگی قرنیه چشم

پارگی قرنیه چشم چگونه اتفاق می افتد؟

به بافت شفاف چشم قرنیه گفته می شود که بر روی عنبیه قرار دارد و در هنگام ورود برخی از آسیب ها از چشم ها محافظت می کنند. البته آسیب به قرنیه نیز خطرناک است و باید از آسیب قرنیه با پلک زدن جلوگیری کرد. پارگی قرنیه، خراش و یا هر مشکل دیگری در چشم ها درد زیادی دارد و فردی که دچار این مشکل شده اند نمی توانند تا چشمان خود را باز کنند و چشمهایشان پر از اشک می شود و باید به فکر راه درمان باشند. پارگی قرنیه از بیماری های شایع می باشد که طبق تحقیقات انجام شده بیشتر مردان دچار این بیماری می شوند. در این مقاله به پارگی قرنیه و چگونگی درمان آن خواهیم پرداخت‌.

پارگی قرنیه چیست؟

قرنیه بسیار مهم  می باشد و مواظبت از آن امری مهم و حیاتی می باشد. این قسمت حساس چشم در اثر آسیب های مختلف ممکن است دچار مشکل شود و یکی از این مشکلات پارگی قرنیه می باشد. پارگی قرنیه بیشتر در اثر برخورد اشیاء تیز به چشم رخ می دهد. مثلا افرادی که کار جوشکاری انجام می دهند در اثر پرتاب براده ها دچار پارگی قرنیه می شوند و همچنین کودکان ممکن است با ورود اشیاء تیز در هنگام بازی به قرنیه خود آسیب وارد کنند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی نیز موجب آسیب به چشم می شود.

همچنین استفاده از لنزهای نامناسب و بی کیفیت نیز در پارگی قرنیه چشم نقش دارند و باید در خرید آنها دقت لازم را بعمل آورد.

اگر بر روی قرنیه خراش جزئی به وجود آید بعد از مدتی درمان انجام می شود و تفاوت زیادی بین خراش قرنیه و پارگی قرنیه وجود دارد. خراش بعد از مدتی کم کم درمان می شود ولی پارگی قرنیه با عمل جراحی و یا حتی پیوند قرنیه درمان می شود.

تشخیص پارگی قرنیه چشم

تشخیص این مشکل با پزشک می باشد و خود فرد نمی تواند مشکل چشم خود را تشخیص دهد. پس در صورت هر گونه ضربه شدید یا وارد شدن جسم خارجی حتما به پزشک مراجعه نمایید تا در لحظات ابتدایی مشکل پزشک درمان را انجام دهد.

درمان پارگی قرنیه چشم

برای درمان این مشکل راه های زیادی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت‌.

جراحی اندوسکوپی

در صورت پاره شدن قرنیه طبق نطریه پزشک ممکن است عمل آندوسکوپی انجام شود. دستگاه آندوسکوپی یک میله بزرگ و نازک می باشد که یک دوربین و یک منشور بر روی آن نصب شده است. این عمل بدون هیچگونه خونریزی و بخیه ای انجام می شود. در این عمل با توجه به مانیتور متصل به میله پارگی قرنیه قابل مشاهده است و جراحی به راحتی انجام می شود و زخم ها نیز بعد از مدت کوتاهی ترمیم خواهد شد.

پیوند قرنیه

پارگی قرنیه با پیوند قرنیه نیز درمان می شود. به این صورت ‌که قرنیه جدید جایگزین قرنیه پاره شده می شود. پیوند قرنیه بعد از پیدا شدن قرنیه سالم انجام می شود. به ابن صورت که بعد از مرگ مغزی و اهدا قرنیه فردی که دچار آسیب قرنیه شده است می تواند طی یک عمل جراحی آن را جایگزین قرنیه خود کند. برای این عمل در ابتدا آزمایشات لازم انجام می شود و با در دست داشتن قرنیه ای سالم عمل صورت می گیرد. پزشک با انجام بیهوشی کامل پارگی قرنیه را برداشته و قرنیه سالم را جایگزین می کند. پیوند قرنیه از عمل های موفقیت آمیز تاکنون بوده است.

استفاده از چسب مخصوص برای پارگی قرنیه

استفاده از چسب های مخصوص نیز یکی از راه های درمانی کم هزینه می باشد که کمک می کند تا مشکل قرنیه شما برطرف شود.

پارگی قرنیه چشم

جلوگیری از آسیب به قرنیه

بهترین است برای جلوگیری از آسیب به قرنیه و پارگی آن در هنگام کار با دستگاه های جوشکاری یا غیره از لوازم حفاظتی چشم استفاده کنید. همچنین در هنگام استفاده از مواد شیمیایی خطرناک از چشم های خود مراقبت کنید و دستهای خود را مکرراً بشویید. اگر خطر انفجار مواد وجود دارد محافظت از چشم ها را در الویت قرار دهید.

مراقبت های بعد از عمل

بعد از عمل بهتر است مراقبت های زیر را انجام دهید.

  • در سه روز اول بعد عمل از محافظ چشم استفاده نمایید.
  • به پشت یا پهلو دراز بکشید و تا یک هفته بر روی شکم به هیچ وجه نخوابید.
  • از مالین چشم ها با دست یت دستمال کاغذی خودداری کنید.
  • اجسام سنگین بلند نکنید.
  • بعد از عمل تا مدتی خم نشوید.
  • از فین کردن ناگهانی، سرفه و عطسه  پرفشار بپرهیزید.
  • بهتر است تا ۵ روز استراحت داشته باشید یا فعالیت های خود را کمتر کنید.

تفاوت پارگی قرنیه و خراش و زخم قرنیه

گرد و غبار و و ورود ذرات معلق در هوا موجب ایجاد خراش سطحی بر روی قرنیه می شوند. همچنین ذرات و اشیایی که به داخل پلک بالایی برخورد می کنند پارگی قرنیه را در پی دارند. هر نوع صدمه ای به قرنیه چشم ها بینایی فرد را تحت شعاع قرار می دهد و موجب کاهش بینایی فرد و همچنین مشکلات دیگر می شود. پارگی قرنیه چشم ممکن است در چشم ها ایجاد عفونت کند.

هزینه درمان پارگی قرنیه

برای درمان پارگی قرنیه در ابتدا باید نوع پارگی مشخص شود و طبق اندازه و نوع پارگی زیر نظر متخصص چشم پزشکی نوع درمان آن مشخص می شود. هزینه آن نیز نسبت به نوع درمان متفاوت است و پیوند قرنیه برای پارگی قیمت بیشتری نسبت به درمان های دیگر دارد.

نتیجه گیری

پارگی چشم در اثر ورود براده های حاصل از جوشکاری، مواد شیمیایی، ضربه به سر، تصادف و … رخ می دهد و بعد از تشخیص چشم پزشک بهتر است به درمان سریع آن بپردازید. با انجام آندوسکوپی، پیوند قرنیه و استفاده از چسب های مخصوص درمان صورت می گیرد. بعد از درمان باید نکاتی را رعایت کرد تا مشکلاتی برای قرنیه شما ایجاد نشود. همچنین از کارهایی که موجب آسیب به قرنیه می شود جداً خودداری نمایید.

مرکز تخصصی قوز قرنیه پرتو یک مرکز تخصصی می باشد که ارائه دهنده انواع لنزهای سافت، سخت، اسکلرال و چند کانونه می باشد و شما می توانید برای درمان انواع مشکلات بینایی خود به این مرکز مراجعه کرده و مشکل خود را برطرف نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

تماس با ما