انجام معاینات تخصصی و تجویز لنز مینی اسکلرال و فول اسکلرال

    

درمان سوزش چشم 

درمان سوزش چشم

درمان سوزش چشم 

هر فردی در هر مقطعی از سن و ساعاتی از شبانه روز امکان دارد دچار سوزش چشم گردد‌. علت های مختلفی از ساده ترین چیز تا پیچیده ترین چیز برای سوزش چشم وجود دارد. ما در این مقاله به علل و درمان سوزش چشم می پردازیم پس مایل هستید با درمان سوزش چشم آشنا باشید، این مطلب را در کلینیک تخصصی چشم پرتو را از دست ندهید.

احساس سوزش می تواند بدون علائم یا با علائم همچون: آبریزش چشم، خارش، درد چشم و یا ترشحات همراه باشد. سوزش چشم غالباً به علت تأثیرات محیطی دوری ناپذیر همچون تعداد زیاد گرده ها یا بادهای شدید ایجاد می شود. با این حال، علل مشابه هم می تواند به عنوان یک مشکل چشمی جدی تر شناخته شوند که احتیاج به مراقبت پزشکی خواهند داشت.

به منظور انتخاب درمان مناسب، مهم می باشد که ابتدا علت سوزش چشم خود را مشخص نماییم. با ما همراه باشید تا با علل سوزش چشم آشنا گردیم.

آیا چشمان شما می سوزد؟

زمانی که چشم های شما می سوزد، غالباً تمرکز بر روی چیز دیگری می تواند دشوار باشد. بیشتر اوقات، این احساس ناراحت کننده بوده اما جای نگرانی در آن وجود ندارد.

در صورتی که این سوزش از بین نرفت یا در مورد علت آن نگران بودید، سریع به چشم پزشکی مراجعه و اجازه دهید چشم پزشک چشم های شما را معاینه نماید.

چشم پزشک می تواند به شما کمک کنند تا متوجه گردید چه اتفاقی برای چشم های شما افتاده و گزینه های درمانی مناسب را برای شما توصیه می نمایند.

علت سوزش چشم

بعضی از زمان ها تشخیص اینکه چه چیزی باعث سوزش چشم شده کار آسانی می باشد. مثلاً، اگر مواد شیمیایی همچون ترکیبات ضد آفتاب، شامپو یا کلر استخر وارد چشم شد امکان دارد تا چشم شما دچار سوزش گردد. از دیگر محرک های رایجی که می توانند باعث سوزش چشمان شما گردند عبارتند از:

مرطوب کننده های پوست

آرایش

 صابون و محصولات پاک‌کننده

سوزش چشم هم برای خود دلایل مختلفی دارد که بهترین راه درمان آن مراجعه به چشم پزشکی می باشد.

استفاده کردن از لنزهای تماسی هم برای مدت طولانی می تواند روی چشم شما تاثیر گذاشته و چشمان شما را بسوزاند.

سوزش چشم ها می تواند از محرک های محیطی همچون: کپک، دود، گرد و غبار، گرده یا شوره حیوانات خانگی نشأت داشته باشد. در صورتی که به هر یک از این مواد حساسیت دارید، این احتمال وجود دارد چشمان شما را بسوزد. با این حال، حتی هوای تمیز هم امکان دارد باعث سوزش چشم های شما گردد، به خصوص هنگامی که هوا بسیار: گرم، سرد یا خشک می باشد.

درست است قرار گرفتن چیزی در چشم ها می تواند باعث سوختن چشم ها گردد، اما خوب سوزش چشم برخی مواقع نشانه یک بیماری جدی چشم می باشد. مثلاً: بیماری هایی همچون: بلفاریت، روزاسه چشمی و خشکی چشم می توانند علائمی همچون سوزش چشم را ایجاد نمایند.

هر موردی که باعث التهاب گردد می تواند روی چشمان شما هم باعث احساس سوزش کند. آلرژی چشم و همچنین عفونت های باکتریایی و ویروسی چشم هم می تواند باعث التهاب گردد که باعث سوزش چشم می گردد. حتی بیماری سرماخوردگی یا آنفولانزا هم می تواند باعث سوزش چشم گردد.

توجه

در موارد بسیار نادر، سوزش چشم ها هم می تواند نشانه ای از یک وضعیت جدی بینایی یا تهدید کننده زندگی همچون یووئیت یا سلولیت اربیتال باشد (عفونت ناگهانی بافت های اطراف چشم، که باعث ایجاد: درد، تورم، ناراحتی هنگام حرکت دادن چشم ها می گردد. کاهش بینایی؛ سلولیت اربیتال یک اورژانس پزشکی می باشد که احتیاج به درمان سریع به منظور جلوگیری از کاهش بینایی دارد). 

غالباً، سوزش چشم در کنار علائم دیگری هم نمایان می شود که می تواند برای درمان سوزش چشم، به چشم پزشک سرنخ هایی در مورد علل اصلی ناراحتی شما نشان دهد. مثلاً، زمانی که سوزش چشم همراه با خارش رخ می دهد، امکان دارد نشانه آلرژی باشد. یا اگر سوزش و ترشح چشم وجود داشت، این می تواند به معنای وجود عفونت باشد.

درمان سوزش چشم

درمان سوزش چشم

در صورتی که یک محصول خانگی وارد چشم گردد و باعث سوزش شود، اولین کاری که باید انجام داد این می باشد که برچسب محصول را به منظور دستورالعمل های خاص بررسی نمایید. در بسیاری از موارد، شما می توانید با خیال راحت چشم های خود را شسته تا احساس سوزش را تا حد امکان کاهش دهید.

مثلاً کودکان و بزرگسالان غالباً در ماه های گرمتر از کرم ضد آفتاب استفاده و گاهی ضد افتاب به چشم های آنها برخورد خواهد کرد.

اگرچه سوزش در ابتدا امکان دارد قابل توجه باشد، شستشوی ملایم چشم ها با آب تمیز اکثراً تسکین سریعی را برای فرد ایجاد می نماید.

در صورتی که مبتلا به آلرژی می باشید، پزشک امکان دارد قطره های چشمی خاصی را تجویز نماید که می تواند سوزشی را که به طور معمول در طول فصل آلرژی تجربه می نمایید، به حداقل برساند. 

این قطره ها با داروهای خوراکی آلرژی متفاوت می باشد که گاهی اوقات با خشک نمودن چشم ها باعث سوزش چشم می گردد.

اگر از داروی آلرژی یا هر داروی دیگری استفاده می نمایید که فکر می کنید باعث سوزش چشم‌های شما می شود، قبل از قطع مصرف، مطمئن گردید که نگرانی های خود را با پزشک خود در میان گذاشته اید.

خشکی چشم

سوزش چشم ناشی از بیماری خشکی چشم به طور معمول با استفاده مکرر از قطره های چشمی روان کننده (که اشک مصنوعی هم به آنها گفته می شود) برطرف می گردد. زمان انتخاب نام تجاری اشک مصنوعی، یکی را انتخاب نمایید که بدون مواد نگهدارنده باشد. به خصوص اگر قصد دارید به طور مکرر از آن قطره استفاده نمایید. در صورتی که ناراحتی شما ادامه داشت، به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که درمان های خشکی چشم دیگری هم وجود دارند که می توانند موثرتر باشند و همچنین به درمان سوزش چشم شما کمک نماید.

کمپرس های خنک که به آرامی روی پلک های بسته اعمال می گردند هم می توانند به تسکین سوزش چشم کمک نمایند.

اگر کرم ضد آفتاب به چشم رسید چه باید کرد؟

کرم ضد آفتاب برای بزرگسالان و کودکان به منظور محافظت از پوست در برابر اشعه های خطرناک UV خورشید یک ضرورت مطلق می باشد اما خوب این محصولات بیشتر از سهم خود باعث سوزش چشم می گردند.

اگرچه قرار دادن کرم ضد آفتاب در چشم هیچ آسیب دائمی ایجاد نخواهد کرد، اما می تواند منجر به سوزش و التهاب چشم گردد.

اگر از لنزهای تماسی استفاده می نمایید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که لنزهای تماسی خود را بردارید. پس از آن، چشمان خود را با اشک مصنوعی یا قطره چشم روان کننده شستشو دهید. 

بهتر می باشد از شستشوی چشم با آب شیر یا بطری خودداری نمایید. هر دو می توانند دارای میکروارگانیسم هایی باشند که باعث عفونت های جدی چشم همچون کراتیت آکانتاموبا گردند. 

پس همیشه ایده خوبی می باشد چه از لنزهای تماسی استفاده نمایید چه  نه، یک بطری مایع شستشوی چشم استریل یا اشک مصنوعی را با خود به همراه داشته باشید.

کمپرس سرد و مرطوب روی چشم های بسته هم می تواند به کاهش آفتاب در چشم های شما کمک نماید.

می توانید با کمک قطره های چشم روان کننده بدون مواد نگهدارنده (هر 20 دقیقه یا بیشتر) تا زمانی که احساس بهتری پیدا نمایید، استفاده و سوزش را سریع تر فروکش نمایید.

همچنین این را هم اضافه نماییم، در صورتی که از لنزهای تماسی استفاده می نمایید، از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده کرده تا در صورت آلوده شدن به ضد آفتاب، فوراً لنزهای خود را با لنزهای تازه ای که همراه شما است جایگزین نمایید.

چه زمانی برای درمان سوزش چشم با پزشک تماس بگیریم؟

در صورتی که علت سوزش چشم به دلیل وجود نور بیش از حد بود و با درد یا حساسیت بیش از حد به نور همراه بود. یا اینکه اگر تاری دید، ترشحات چشمی، شناور شدن چشم یا فلاش نور، دوبینی یا سایر علائم غیرمنتظره را مشاهده نمودید، سریعاً برای مراقبت فوری با چشم پزشک خود تماس گرفته و وقت مراجعه بگیرید.

حتی اگر هیچ یک از این علائم و علت های اضافی رخ نداد، اگر چشمان شما بیشتر از چند روز به سوزش خود ادامه داد، باید سریعاً با چشم پزشک خود تماس بگیرید. 

جمع بندی درمان سوزش چشم

علت های مختلفی ممکن است باعث ایجاد سورس چشم گردد که برخی به طور معمول پس از مدتی بهبود می یابند و برخی هم ممکن است تا چند روز به طول بی انجامند، که در این مواقع بایستی سریعاً وقت چشم پزشکی گرفته و برای درمان علت سوزش چشم درمان های را دریافت نمود. 

کلینیک تخصصی چشم پرتو ارائه دهنده انواع لنزهای اسکرال، درمان قوز قرنیه چشم و … می باشد و شما عزیزان با درگاه ارتباطی می توانید با این کلینیک هم در ارتباط باشید‌.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

تماس با ما