انجام معاینات تخصصی و تجویز لنز مینی اسکلرال و فول اسکلرال

    

علائم و راه های درمان خشکی چشم

خشکی چشم چیست؟

علائم و راه های درمان خشکی چشم

خشکی چشم از بیماری های چشمی است که در اثر خشک بودن سطح قرنیه بوجود می آید. یعنی در صورتی که چشم، اشک کافی نداشته باشد این مشکل رخ می دهد و منجر به بروز مشکلات بینایی خواهد شد. خشکی چشم از بیماری های شایع چشمی می باشد و سالانه افراد زیادی را درگیر خواهد کرد. این بیماری قابل درمان است و شما می توانید با دانستن علائم و مراجعه به پزشک متخصص به درمان این بیماری بپردازید.

علت خشکی چشم

مرطوب نگه داشتن قرنیه چشم بر عهده غدد اشکی می باشد و این غدد ملزم به تولید اشک می باشد تا قرنیه خشک نگردد. از دلایل مهمی که غدد اشکی قادر به مرطوب نگه داشتن چشم ها نشود، عبارتند از:

  • غدد اشکی به اندازه کافی اشک تولید نمی کند.
  • اشک خیلی زود خشک خواهد شد.
  • ترکیب اشک آنقدر خوب عمل نمی کند که چشم ها را خیس نگه دارد.

همچنین دیگر علت های بروز این عارضه عبارتند از:

داروها: برخی از داروهای عوارض جانبی به همراه داشته و داروهای سرماخوردگی و آلرژی، افسردگی، فشار خون و … موجب کاهش اشک چشم می شود.

بیماری ها: بیماری های دیابت، مشکلات تیروئیدی، اختلالات خود ایمنی (لوپوس) از جمله بیماری هایی هستند که منجر به خشکی چشم می شوند.

جراحی چشم با لیزر: جراحی چشم با لیزر در برخی مواقع موجب کاهش اشک چشم می شود و برای درمان آن بهتر است به پزشک خود مراجعه کرده و به درمان خشکی چشم بپردازید.

فاکتورهای محیطی: عوامل محیطی مانند: باد، دود، آلودگی یا خشکی هوا نیز از علت های این بیماری چشمی می باشد. این عوامل منجر به خشک شدن زود هنگام اشک ها می شود و این عارضه رخ خواهد داد.

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش: کاهش پلک زدن و خیره شدت به صفحه گوشی یا رایانه موجب کاهش تولید اشک می شود و در نتیجه خشکی چشم صورت می گیرد.

علائم خشکی چشم

هر بیماری یک سری علائم و مشخصاتی دارد که می توان به کمک آنها نوع و میزان بیماری را دریافت. در صورت متوجه شدن هر کدام از علائم زیر بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

  • احساس خراشیدگی و وجود جسم خارجی در چشم
  • احساس سوزش در چشم
  • قرمزی چشم
  • حساسیت به نور
  • تاری دید

خشکی چشم در هر فردی ممکن است رخ دهد و از جمله افراد پرخطر  که ممکن است‌ به این‌ بیماری دچار شوند شامل :

  • افراد بالای ۵۰ سال. در این افراد غدد اشکی، اشک کمتری تولید می کند.
  • خانم ها (خشکی چشم در زنها شایع است). خصوصاً خانم هایی که به دلیل بارداری از قرص های ضد بارداری یا یائسگی استفاده کرده اند.
  • افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند.
  • کسانی که دارای کمبود ویتامین A می باشند (جگر، هویج و بوروکلی) و همچنین کمبود امگا ۳ (متهی، گردو و روغن های گیاهی) نیز بر بروز این بیماری نقش دارد.
  • افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی

عوارض خشکی چشم

از عوارض بیماری خشکی چشم می توان به موارد زیر اشاره داشت، با ما همراه باشید.عفونت چشمی

اشک ها محافظت قدرتمندی در برابر عفونت هستند و اگر غدد اشکی شما، اشک کافی تولید نکند عفونت چشم رخ خواهد داد.

آسیب به سطح چشم

خشکی چشم را در اسرع وقت باید درمان کرد و در صورت غافل ماندن از درمان آن مشکلاتی مثل: التهاب چشم، انحراف سطح قرنیه، آسیب قرنیه و مشکلات بینایی رخ خواهد داد.

کیفیت پایین زندگی

خشکی چشم از بیماریهایی است که زندگی شما را تحت الشعاع قرار می دهد و کارهای نظیر مطالعه را نمی توانید انجام دهید.

تشخیص بیماری خشکی چشم

تشخیص این بیماری توسط پزشک متخصص سخت نیست و فقط با معاینه، پی به شدت بیماری خواهد برد و همچنین با ارزیابی کمیت و کیفیت اشک می توان تشخیص داد که بیماری به چه دلیلی رخ داده است. چشم پزشک با معاینه چشم، معاینه پلک و قرنیه و همچنین بررسی کمیت و کیفیت اشک بیماری خشکی چشم را تشخیص خواهد داد و درمان های مناسب این بیماری را برای بیمار توضیح می دهد.

خشکی چشم چیست؟

چگونگی درمان خشکی چشم

در ابتدا برای درمان خشکی چشم باید به علت آن پی برد و با استفاده از راه های درمانی که برای این بیماری وجود دارد می توان علائم بیماری را کاهش داد و موجب سلامت چشم شد.

از جمله راه های درمانی بیماری خشکی چشم می توان به استفاده از قطره های چشمی، استفاده از دارو، بستن مجرای اشکی، عمل جراحی، تغییر سبک زندگی اشاره داشت.

قطره های چشمی

قطره های چشمی برای خشکی خفیف چشم می باشد و بهترین راه درمان در ابتدای بیماری است. این قطره های اشک مصنوعی بدون نسخه پزشک نیز قابل خریداری هستند و علاوه بر قطره، پماد و ژل های مرطوب کننده نیز به بهبود این بیماری کمک می کنند.

داروها تجویز شده

در صورتی که خشکی چشم با قطره درمان نشود پزشک معالج دارو تجویز خواهد کرد. سیکلوسپورین از داروهایی است که برای خشکی چشم تجویز می شود تا غدد اشکی، اشک بیشتری تولید کند.

قطره های چشمی حاصل از خون خود فرد

در صورت شدید بودن بیماری شما از قطره های سرم خونی اتوبوس استفاده می شوند که از خون خود فرد ساخته شده اند. در آزمایشگاه با فرآوری خون شما و خارج کردن گلبول های قرمز با محلول نمک ترکیب می کنند.

بستن مجرای اشکی

بستن مجرای اشکی در صورت شدت زیاد اشک توسط پزشک صورت می گیرد. پزشک با پلاک های مخصوص سوراخ های کوچک در گوشه های داخلی چشم را می بندد و اشک را در چشم ها حفط می کند.

باز کردن غدد چربی

کمپرس های گرم و همچنین ماسک های چشمی را می توان به صورت روزانه استفاده کرد. همچنین استفاده از دستگاه پالس حرارتی از راه های باز کردن غدد چربی می باشد.

نور درمانی و ماساژ پلک

نور درمانی از تکنیک های جدید درمان خشکی چشم است و بعد از ماساژ پلک های صورت می گیرد و درمانگر خوبی می باشد.

عمل جراحی

شل بودن پلک پایینی باعث خشکی چشم می شود و نیازمند عمل جراحی می باشد. پزشک با اصلاح پلک ها به طولانی تر ماندن اشک ها در چشم کمک خواهد کرد و به درمان خشکی چشم می پردازد.

تغییر سبک زندگی

در محیط زندگی عوامل زیادی موجب بروز این بیماری می شوند و همچنین داروهای مصرفی نیز این بیماری را تشدید می کنند. پزشک با تغییر سبک زندگی و جایگزین کردن داروی جدید برای داروی فعلی شما به درمان بیماری کمک خواهد کرد‌.

استفاده از لنزهای اسکلرال نیز به بهبود خشکی چشم کمک می کنند. این لنزهای تماسی مدرن همانند یک مخزن مایع عمل می کنند و با مرطوب سازی چشم از خشکی چشم جلوگیری می کنند.

نکات مهم برای جلوگیری از خشکی چشم

  1. در معرض باد، دود و … قرار نگیرید.
  2. هوای خانه را با استفاده از مرطوب کننده، مرطوب نگه داریم تا خشک نشود.
  3. از لب تاپ، موبایل و … را کمتر استفاده کنید.
  4. مدت زمان کار با صفحه نمایش را به حداقل برسانید و به چشمان خود استراحت دهید.
  5. از عینک آفتابی در فضای بیرون از خانه استفاده کنید.
  6. روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب میل کنید تا آب بدنتان تامین شود.
  7. تقریبا ۷ تا ۸ ساعت از شبانه روز را بخوابید‌.

چگونگی پیشگیری از بروز بیماری خشکی چشم

برای پیشگیری از این بیماری باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • پلک زدن را در هنگام کار با رایانه و تبلت فراموش نکنید‌.
  • رطوبت خانه را به حد تعادل برسانید.
  • استفاده از مکمل های غذایی حاوی اسیدهای چرب (امگا ۳) را دستور غذایی خود قرار دهید.
  • در معرض جریان مستقیم بخاری خودرو قرار نگیرید.
  • از ماندن در محیط هایی که دمای خشکی دارند(بیابان ها، هواپیما، مکان های مرتفع) بپرهیزید.

کلام آخر

خشکی چشم در اثر مرطوب نبودن قرنیه رخ می دهد و برخی بیماری ها، داروها، عوامل محیطی و … موجب بروز این بیماری می شوند. مرکز تخصصی لنز و قوز قرنیه پرتو از مراکز معتبر چشم پزشکی در ایران است که انواع لنزهای سافت، هارد، چند کانونه و اسکلرال را تجویز می کند‌ همچنین لنزهای اصلاح بینایی قوز قرنیه را نیز تجویز می کند و برای مشکلات بینایی شما مشاوره خواهد داد. شما می توانید با مراجعه یا تماس با این مرکز تخصصی مشکلات بینایی خود را با روش های جدید و به روز دنیا درمان کنید.


دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

تماس با ما