انجام معاینات تخصصی و تجویز لنز مینی اسکلرال و فول اسکلرال

    

نازک شدن قرنیه چیست؟ عمل لیزیک و قرنیه نازک چشم

نازک شدن قرنیه چشم

نازک شدن قرنیه چیست؟ عمل لیزیک و قرنیه نازک چشم

 نازک شدن قرنیه چشم از بیماری‌های انکساری چشم می باشد که منجر به تغییر در ظاهر قرنیه می شود به این اختلال چشم اکتازی (نازک و شیب دار شدن تحلیل رونده قرنیه) گفته می شود و بی شباهت به قوز قرنیه نمی باشد و همانند قوز قرنیه شکلی کروی بر روی قرنیه ظاهر می شود که در صورت نازک شدن بیش از اندازه قوز قرنیه رخ خواهد داد و می توان در مراحل اول قوز قرنیه را با عینک و لنزهای اسکلرال درمان کرد.

قرنیه چیست؟

این سوال بسیار ساده است و همگی قرنیه چشم را می شناسند ولی آیت از کارکرد آن نیز اطلاع دارید؟

قرنیه بیرونی ترین لایه شفاف چشم می باشد که وظیفه محافظت از چشم را دارد. قرنیه در کنار صلبیه چشم، از چشم ها در برابر کثیفی، آلودگی، باکتری و ذرات معلق محافظت می کند و همچنین به عنوان فیلتر عمل می کند و از اثابت نورفرابنفش به چشم ها جلوگیری می کند. مشکلات قرنیه بر روی بینایی تاثیر می گذارد و بهتر است چشم ها را از آسیب حفظ نمود.

دلایل نازک شدن قرنیه چشم

نازکی قرنیه چشم به صورت مادرزادی و ژنتیکی ممکن است رخ دهد. همچنین بیماری قوز قرنیه، ورود عفونت و آلودگی، استفاده بی رویه از لنز و وارد شدن ضربه به قرنیه موجب نازک شدن قرنیه چشم می شود.

آیا لنز موجب نازک شدن قرنیه می شود؟

به طور کلی استفاده از لنزها به صورت تمام وقت موجب نازک شدن قرنیه خواهد شد و این امر بر روی جراحی لیزیک تاثیر خواهد داشت. اگر حتما باید از لنز استفاده کنید زیر نظر پزشک بهترین را خریداری کنید و توجه داشته باشید هرگز با لنز نخوابید. همچنین با دستهای تمیز به لنز دست بزنید و در محلول ویژه آن را قرار دهید. هر چند ماه برای معاینه چشم به چشم پزشک مراجعه نمایید‌. هر سه ماه محفظه لنزها را تعویض کنید.

علائم نازک شدن قرنیه چشم

نازک شدن قرنیه چشم که در اثر پیشرفت به قوز قرنیه تبدیل می شود دارای علائم زیر می باشد.

تاری دید

کاهش وضوح در بینایی

نزدیک بینی

آستیگماتیسم

با فهمیدن این علائم بهتر است سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه پلک ها و چشم ها اختلال بینایی شما را تشخیص می دهد و در صورتی که نیاز به بررسی دقیق تر باشد از آزمایش های اندازه گیری ضخامت قرنیه و بررسی شکل ظاهری قرنیه بهره می برد.

چگونگی عمل لیزیک برای نازکی قرنیه چشم

عمل لیزیک برای برگرداندن قرنیه به حالت اول صورت می گیرد. در صورتی که قرنیه شما به شدت نازک شده باشد عمل لیزیک نمی توان انجام داد و نیاز به پیوند قرنیه می باشد. در این عمل ابتدا پزشک در قرنیه شکاف کوچکی ایجاد خواهد کرد و با بازکردن و شکافتن قرنیه توسط لیزر، قرنیه به شکل اول در می آید و برای افزایش درجه نزدیک بینی، قرنیه بیشتر باید شکافته شود.

قرنیه نازک به دلیل عمق کمی که دارد بیش از حد قابل  شکافتن نیست و این عمل موجب تضعیف ساختار چشم می شود و همچنین بیرون زدگی قرنیه را در پی دارد. در صورت بیرون زدگی احتمال نابینایی بسیار بالاست. در عمل لیزیک باید به چند نکته مهم توجه داشت.

ضخامت قرنیه

نوع عیب انکساری

شرایط بیمار

شکل قرنیه

همانطور که گفته شد در صورت نازک شدن بیش از حد قرنیه عمل لیزیک تاثیر گذار نیست و می توان از عمل های دیگری چون عمل فمتو لیزیک، عمل PRK، عمل فمتو اسمایل، ایمپلنت قرنیه و استفاده از لنز بهره برد. در ادامه به عمل های مهم که برای نازکی قرنیه مناسب هستند می پردازیم.

فمتولیزیک

فمتولیزیک عملی بدون جراحی با تیغ می باشد که فلپ با لیزر فمتوسکند ایجاد خواهد شد و می توان فلپ را به صورت نازک برش داد. این جراحی برای افرادی است که به دلیل نازکی بیش از حد قرنیه قادر به انجام عمل لیزیک نیستند.

عمل PRK (فوتورفراکتیو کراتکتومی)

از این عمل قبل از عمل لیزیک برای اصلاح عیب انکساری چشم استفاده می شود. این عمل در الویت قرار دارد و  جراح اپیتلیوم، با وسیله اي لایه بیرونی نازک قرنیه را مالش می دهد و بر می دارد‌. بعد از آن بافت قرنیه با کمک لیزر دچار تغییر می شود. اپیتیلیوم رشد مجدد خواهد داشت و در مدت کوتاهی سطح چشم ترمیم خواهد شد. توجه داشته باشید مدت زمان نقاهت این عمل نسبت به عمل لیزیک بیشتر است.

عمل لازک و عمل ترانس پی آر کی نیز از روش های جدید درمان نازک شدن چشم هستند که به عمل پی آر کی شباهت دارند.

عمل فمتو اسمایل

فمتو اسمایل یا ریلکس اسمایل از روش های راحت برای درمان نازک شدن قرنیه چشم می باشد و از نور لیزر بر روی قرنیه برش زده می شود. به این دلیل از لیزر استفاده می شود که برش ها به صورت دقیق انجام می شود و طرح لبخند کوچک در این عمل باید برش خورده شود‌ و عدسی انکساری بیرون آورده شود‌. در این عمل لیزری به جای ۲۰ میلی متر فقط ۲ میلی متر برش بر روی قرنیه ایجاد می شود.

تعویض عدسی چشم

تعویض عدسی چشم نیز یکی از راه های درمان است. در این نوع درمان لنز مصنوعی جایگزین لنز طبیعی چشم می شود و برای افرادی که قرنیه نازک و دوربین هستند مناسب می باشد‌. افرادی که از لنزهای چند کانونی استفاده می کنند دیگر احتیاجی به عینک نخواهند داشت. عمل عدسی چشم بی شباهت به عمل جراحی آب مروارید نیست و فقط در شفافیت عدسی تفاوت دارند.

استفاده از لنز

استفاده از لنز نیز برای نازک شدن قرنیه چشم مناسب می باشد. افرادی که دچار نزدیک بینی هستند از لنزهای قابل کاشت می توانند استفاده کنند. در هنگام جراحی لنزهای کاشت (لنزهای شفاف) را بین عنبیه و قرنیه یا پشت عنبیه قرار می دهند و لنز طبیعی در جای خود قرار خواهد گرفت.

آیا قرنیه نازک شده را می توان ضخیم کرد؟

ضخامت قرنیه از طریق مختلف امکان پذیر است‌. این عمل به وسیله پیوند قرنیه با بافت طبیعی یا کلاژن مصنوعی در افرادی که دچار قوزقرنیه شده اند امکان پذیر می باشد. همچنین برای تقویت قرنیه و سفت کردن داربست قرنیه می توان کراس لینک یا اشعه درمانی و کارگذاری رینگ داخل استرومای قرنیه را با کمک لیزر فمتوسکند انجام داد.

انواع جراحی قرنیه

قرنیه در صورت داشتن اختلال به چند روش قابل جراحی می باشد.

پیوند متداول کامل قرنیه (کراتوپلاستی نفوذی)

در این پیوند بخش دایره ای از مرکز قرنیه برداشته خواهد شد و قسمت دایره ای نیز از مرکز قرنیه اهدایی برداشته خواهد شد و با بخیه در محل مورد نظر قرار خواهد گرفت.

جراحی پیوند  EK(کراتوپلاستی اندوتلیال)

در این جراحی لایه ای که بر روی قرنیه گرقته شده است برداشته می شود و صفحه نازک بافت اهدا کننده که دارای سلول سالم می باشد بر روی سطح خلفی قرار می گیرد. حباب هوا به لایه سلولی کمک می کند تا در جای مناسب خود قرار گیرد و ترمیم امکان پذیر باشد.

خط آخر

مرکز تخصصی لنز و قوز قرنیه پرتو ارائه دهنده انواع لنزهای سافت، هارد، چندکانونه و لنزهای اسکلرال می باشد و همچنین لنزهای اصلاح بینایی قوز قرنیه را تجویز می کند. شما می توانید با مشاوره گرفتن از این مرکز راه درست درمانی خود را انتخاب کنید و در صورتی که اختلال بینایی شما پیشرفت نکرده است اقدام به درمان آن نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

تماس با ما