انجام معاینات تخصصی و تجویز لنز مینی اسکلرال و فول اسکلرال

    

لازک / عمل لازک چشم چیست؟

لازک

لازک / عمل لازک چشم چیست؟

اگر بخواهیم یک روش موثر برای اصلاح عیوب انکساری پیشنهاد دهیم آن لازک است. اما خوب سوالی که اینجا وجود دارد این است که لازک چیست؟ و مزیای آن برای چشم های ما چه می تواند باشد. با ما در کلینیک تخصصی لنز پرتو همراه شوید تا با عمل لازک چشم آشنا شویم.  

لازک

عمل لازک چه نوع عملی است؟

به عنوان یک عمل رایج چشمی شناخته شده می باشد. در این عمل پوسته سطحی که در قرنیه چشم است به نام اپیتلیوم با کمک یک وسیله برداشته و سطح قرنیه لیزر می گردد. سطحی که تراشیده پس از چند روز استراحت، بهبود و ترمیم می یابد. می توان این عمل را پس از فمتولیزیک، به عنوان شایع ترین روش اصلاح عیوب انکساری دانست.

  • نکته:

نزدیک بینی، آستیگماتیسم و دوربینی نمونه هایی از عیوب انکساری است.

با کمک این عمل عینک از روی چشم ها حذف شده و افت بینایی تا حد ممکن بازگردانده می شود. از فواید استفاده از روش لازک می توان به: برداشتن عینک و درمان کم بینایی اشاره نمود که در ادامه به مزایای روش لازک خواهیم پرداخت.

نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم همگی نمونه هایی از عیوب انکساری هستند. بر اساس نیاز شما، ممکن است عمل PRK را در یک یا هر دو چشم انجام دهید.

مزایای روش لازک

حال که تا حد ممکن با این روش آشنا گشتیم بد نیست در رابطه با مزایای آن نیز اطلاعاتی داشته باشیم.

  • روش لازک تمام مزایای سایر روش ها را در خود جای داده و به هیچ عنوان محدود نمی باشد.
  • حفظ ثبات ساختاری قرنیه و کاهش عوارض ناشی از انجام آن
  • ایجاد خشکی قرنیه و چشم در این روش بسیار پایین است.
  • بافت قرنیه دستکاری نمی شود.
  • یک گزنیه مناسب برای ورزشکاران و افراد پر تحرک است.
  • پس از عمل درد کمی دارد.
  • انجام عمل لازک بین 5 تا 15 دقیقه می باشد.
  • در افرادی که آزمایش پاکی متری، ضخامت قرنیه کمی را نشان داده می توانند به عمل لازک خوشبین باشند.

چه افرادی می توانند این عمل را انجام دهند؟

افرادی که سن بالای 18 سال دارند و قدرت بیناییشان در یک سال گذشته ثابت بوده و همچنین شماره چشم آنها بالا نبوده و در محدوده استاندار قابل درمان باشند، می توانند از عمل لازک بهره ببرند. البته بیماری چشمی و هر گونه بیماری شدید سیستم عمومی بدن هم می تواند انجام عمل را تا حد ممکن پایین بیاورد. پس توجه کنید بیماری چشمی و بیماری شدید سیستم عمومی بدن در فرد موجود نبشد.

پس از عمل لازک عینک به طور کامل حذف می گردد؟

بسته به سن افرادی که این عمل را انجام می دهند این موضوع می تواند متفاوت باشد. به این معنی که در مواردی که فرد کم بینا بوده این درمان موفق آمیز خواهد بود و برخی موارد هم شماره چشم به 0.5 یا 0.25 می رسد که به این صورت باز هم احتیاجی به عینک وجود ندارد. اما برای افرادی که بالای 40 سال سن دارند و از پیر چشمی رنج می برند بایستی پس از عمل در هنگام مطالعه از عینک مخصوص مطالعه استفاده نمایند.

آیا فرقی بین لیزیک و عمل لازک وجود دارد؟

شاید این سوال شما عزیزان باشد که آیا فرقی بین لیزیک با عمل لازک وجود دارد؟ باید بگوییم که عمل لازک پس از لیزیک ابداع شده است و از اهداف آن می توان به کاهش عیوب و عوارض عمل و افزایش اثر بخشی و ساده بودن آن اشاره نمود.

در عمل لازک روی لایه پوشاننده قرنیه یا همان پیتلیوم یک برش ایجاد می گردد که باعث یک تغییر کوچک در بافت قرنیه ایجاد شود. اما در لیزیک اینگونه نبوده و لایه ایی از بافت اصلی قرنیه برداشته می شود و پس از انجام تغییرات با کمک لیزر و اصلاح آن دوباره به جای خود قرار داده می شود. به این روش عمل فلپ برداری می گویند.

در رابطه با اینکه کدام یک مناسب تر است باید گفت که نمی توان یک جواب درستی در این رابطه داد. این موضوع به وضعیت خود و نظر پزشکی که شما را معالجه می کند، دارد. ابتدا پزشک معالج اقدام به انجام آزمایش های اولیه نموده و بسته به نظر خود یکی از دو عمل را انتخاب می نماید که مناسب با حال فرد است.

عوارض

عمل لازک هم همچون سایر عمل های موفقیت آمیز ممکن است دارای عوارضی باشد. در ادامه به عوارض و خطراتی که ممکن است توسط این عمل برای فرد ایجاد شود می پردازیم با ما همچنان همراه باشید.

  1. قدرت دید و تمایز در زمان هایی که نور کمی در محیط وجود دارد کاهش پیدا می کند. البته این مورد بعد از چند ماه برطرف می گردد.
  2. چشم دچار خشکی شده و پس از عمل احتیاج به قطره مخصوص دارد.
  3. احساس اینکه در چشم مژه و جسم خارجی وجود داشته باشد، طبیعی است و تا چند روز آینده قابل بهبود است.
  4. ایجاد آستیگماتیسم غیر عادی از دیگر عوارض نادر عمل لازک می باشد.
  5. احتمال بروز عفونت هم وجود دارد.
  6. دید نامناسب پس از انجام عمل لازک

هزینه انجام عمل لازک

عمل لازک یک عمل سریع نسبت به سایر عمل های چشمی است. در رابطه با هزینه هم باید بگوییم بسته به نظر پزشک معالج دارد که کدام روش می تواند برای شما مناسب و مثبت باشد. قیمت تعیین شده برای این امر به دلیل نوسانات قیمتی که در کشور ایجاد گشته کاری بس دشوار است و نمی توان به طور قطع گفت که چه مقدار هزینه برای آن تعیین گردیده است.البته هستند بیمه هایی که می توان با کمک آنها از هزینه های عمل فارق شد. البته ابتدا پول عمل از طرف خود شخص پرداخت شده و پس از ارائه مدارکی امکان بازگشت وجه وجود خواهد داشت.

در آخر

انجام عمل لازک این امکان را فراهم می کند تا دید بهتری برای دیدگان خود داشته باشید. این عمل نیز همچون سایر عمل های دیگر مزایا و عوارضی را با خود به همراه دارد که اگر به آنها توجه گردد می توانند برای ما مفید باشند.

مرکز تخصصی لنز و قوز قرنیه پرتو با چندین سال سابقه در ارائه انواع می باشد و برای اصلاح بینایی قوزقرنیه راه های درمانی زیادی را ارائه می دهد. این مرکز کوشش می کند تا در تهیه و توزیع لنزهای تماسی چشمی (کنتاکت لنزها)،آموزش صحیح استفاده، مزایای انواع لنز و همچنین ارتقاع سطح دانش عموم به شما کمک کند. برای مشاوره و دریافت اطلاعات کافی در مورد انواع لنز می توانید با مشاور مرکز تخصص پرتو در این سایت ارتباط برقرار کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب

تماس با ما